Seminarium licencjackie/magisterskie 2022+
Promotor dr hab. Ryszard Szarfenberg, prof. UW, strona
www
Kontakt z promotorem: e-mail
Dyżury
Opis seminarium
Na seminarium realizowane są prace badawcze o charakterze jakościowym,
ilościowym lub mieszanym w ramach teorii polityki społecznej rozumianej
przede wszystkim jako polityka publiczna. Prace mogą mieć charakter
zarówno bardziej poznawczy (badania empiryczne z odniesieniem do teorii),
jak i bardziej praktyczny i ewaluacyjny.
Seminaria są zajęciami w ramach procesu dyplomowania, więcej o nim na
stronach Wydziału.
Tematy prac
Promotor przyjmuje tematy zgłaszane przez seminarzystów, proponuje też
tematy, które uznaje za interesujące z własnej perspektywy. Możliwe do
wyboru są między innymi tematy z następujących obszarów zainteresowań
promotora:
- Pandemia Covid-19 a rynek pracy i polityka społeczna, aspekty
społeczne pandemii, np. społeczne
rozwiązania w tarczach antykryzysowych;
- Ubóstwo, marginalizacja, wykluczenie społeczne (poverty
and social exclusion), np. terytorialne
zróżnicowanie ubóstwa i wykluczenia społecznego, wielowymiarowe
ubóstwo seniorów;
- Pomoc społeczna, w szczególności świadczenia
pieniężne i praca socjalna, jakość usług socjalnych, np. rozdzielenie
pracy socjalnej od postępowań administracyjnych czy pomoc
społeczna z perspektywy nauk behawioralnych.
- Świadczenia rodzinne i "Program Rodzina 500 Plus" (family
benefits), czyli różne aspekty świadczenia wychowawczego,
świadczeń rodzinnych, w tym świadczeń opiekuńczych (care allowances),
np. wpływ
świadczenia wychowawczego na ubóstwo;
- Usługi społeczne, teoria i praktyka, w szczególnosci
defragmentacja, koordynacja lokalnych usług społecznych, np. centra
usług społecznych;
- Mieszkalnictwo społeczne i polityka mieszkaniowa (social
housing, housing policy), w szczególności socjalna pomoc
mieszkaniowa, najem społeczny i prywatny, bezdomność (homelessness),
np. Społeczna
Agencja Najmu;
- Nierówność społeczna w różnych wymiarach (social
inequality): monetarnym, edukacyjnym, zdrowotnym, mieszkaniowym,
transportowym, np. nierówności
w polityce społecznej;
- Państwo opiekuńcze (welfare state) i jego przemiany w
ostatnich dekadach, szczególnie w związku z kryzysami
ekonomicznymi (retrenchment), np. aktywizacyjny
nurt w reformach polityki społecznej;
- Gospodarka (ekonomia) społeczna (social economy),
w szczególności reintegracja zawodowa i społeczna, zatrudnienie
socjalne, spółdzielnie socjalne, np. spółdzielnie socjalne jako
instrument zatrudnienia socjalnego;
- Wymiar społeczny Unii Europejskiej (EU social
dimension), polityka społeczna UE, implementacja polityki
społecznej UE w Polsce, Semestr Europejski, Europejski Filar Praw
Socjalnych, Europejski Fundusz Społeczny np. warunkowość
EFS w okresie 2014-2020 i w okresie 2021-2027;
- Niepełnosprawność i zabezpieczenie społeczne, np.
świadczenie pielęgnacyjne, art.
28 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
- Bezwarunkowy dochód podstawowy (Universal Basic
Income), czyli radykalna idea zapewnienia każdemu obywatelowi
minimum życiowego bez sprawdzania dochodów, zdolności pracy, składu
rodziny, np. eksperyment w Finlandii, postawy
wobec bezwarunkowego dochodu dla wszystkich.
- Postawy socjalne (welfare attitudes), czyli
postawy jakie przyjmują ludzie wobec spraw związanych z polityką
społeczną, np. czy popierają jej ekspansję czy jej ograniczenia, czy
popierają pomoc dla określonych grup obywateli (zasługiwalność, deservingness),
czy uważają, że zasiłki rozleniwiają, czy powodują, że rodziny decydują
się na kolejne dzieci;
- Ewaluacja i analiza polityki społecznej (evaluation,
public policy analysis), czyli tematy dotyczące praktycznie
nastawionych badań w polityce społecznej, np. kryterium skuteczności w
wybranych ewaluacjach projektów społecznych.
Wymogi w stosunku do seminarzystów i seminarzystek
Wskazana jest gotowość do zaprojektowania i przeprowadzenia własnego
badania jakościowego, ilościowego lub mieszanego, do tworzenia narzędzi
badawczych, ich zastosowania, analizy zebranych danych poprzez tworzenie
wykresów i tabel, a także do czytania po angielsku artykułów
naukowych związanych z tematyką pracy.
Przebieg seminarium
Seminarium wymaga wykonania kolejnych zadań w sekwencji
następującej przy równoległym pisaniu pracy.
- Wstępny wybór obszaru pracy i badania.
- Przegląd dotychczasowych badań w wybranym obszarze.
- Sprecyzowanie pytań badawczych, hipotez i tematu pracy w kontekście
dotychczasowych badań.
- Wybór źródeł danych.
- Stworzenie narzędzi do uzyskania danych.
- Uzyskanie danych i ich przetworzenie do postaci, która może być
analizowana (transkrypcja wywiadów, stworzenie bazy danych).
- Przeprowadzenie analiz przygotowanych danych na podstawie przyjętego
podejścia badawczego w celu odpowiedzi na pytania badawcze.
Struktura prac
Praca licencjacka
Praca licencjacka zawiera opis wykonania oraz rezultaty powyższych zadań
badawczych i ma w przybliżeniu następująca strukturę tematyczną podzieloną
na trzy rozdziały (ten typ struktury bardziej odpowiada pracom typowo
poznawczym - badania empiryczne). Ta uniwersalna struktura dostosowywana
jest za każdym razem do specyfiki tematu i badania poprzez nadanie
oryginalnych tytułów rozdziałom i podrozdziałom.
- Karta tytułowa i druga strona według wzoru.
- Spis treści (stworzony za pomocą edytora na podstawie styli nagłówków)
- Wstęp, w którym przedstawiamy w skrócie temat, hipotezy, metody
badania oraz strukturę pracy
- Rozdział pierwszy
- Powiązanie tematu badania z polityką społeczną na podstawie
literatury o polityce społecznej
- Szczegółowy opis obszaru i tematu badania
- Przegląd dotychczasowych badań, które zrobiono na wybrany temat
- Rozdział drugi
- Teoria i kategorie teoretyczne badania własnego
- Określenie rodzaju badania (jakościowe, ilościowe, mieszane)
- Pytania i hipotezy przyjęte w badaniu
- Określenie źródeł danych i doboru próby do badania
- Opis narzędzi uzyskania danych ze źródeł
- Opis bazy danych uzyskanych ze źródeł
- Opis sposobu analizy danych
- Informacja o faktycznym przebiegu badania
- Rozdział trzeci
- Przedstawienie wyników badania z odpowiedzią na pytania badawcze,
weryfikacją hipotez
- Dyskusja nad wynikami badania
- Wnioski z badania
- Podsumowanie, w którym poza skrótowym przedstawieniem najważniejszych
wyników należy opisać ograniczenia badania, perspektywy dalszych badań w
tym temacie, możliwości wykorzystania wyników w praktyce polityki
społecznej.
- Spisy tabel i wykresów (stworzone funkcją edytora dla zkładek w
tytułach elementów graficznych)
- Bibliografia (patrz dalej wskazówki dotyczące cytowań i bibliografii w
sekcji Kilka porad)
- Załączniki
Praca magisterska
Praca magisterska zawiera opis wykonania oraz rezultaty powyższych zadań
badawczych i ma w przybliżeniu następująca strukturę tematyczną podzieloną
na cztery rozdziały (ten typ struktury bardziej odpowiada pracom typowo
poznawczym - badania empiryczne). Ta uniwersalna struktura dostosowywana
jest za każdym razem do specyfiki tematu i badania poprzez nadanie
oryginalnych tytułów rozdziałom i podrozdziałom.
- Karta tytułowa i druga strona według wzoru.
- Spis treści (stworzony za pomocą edytora na podstawie styli nagłówków)
- Wstęp, w którym przedstawiamy w skrócie temat, hipotezy, metody
badania oraz strukturę pracy
- Rozdział pierwszy
- Powiązanie tematu badania z polityką społeczną na podstawie
literatury o polityce społecznej
- Szczegółowy opis tematu badania
- Paradygmaty teoretyczno metodologiczne zastosowane do tematu badania
- Rozdział drugi
- Przegląd dotychczasowych badań, które zrobiono na wybrany temat -
badanie 1
- Przegląd dotychczasowych badań, które zrobiono na wybrany temat -
badanie 2
- Przegląd dotychczasowych badań, które zrobiono na wybrany temat -
badanie 3
- Rozdział trzeci
- Teoria i kategorie teoretyczne badania własnego
- Określenie rodzaju badania (jakościowe, ilościowe, mieszane)
- Pytania i hipotezy przyjęte w badaniu
- Określenie źródeł danych i doboru próby do badania
- Opis narzędzi uzyskania danych ze źródeł
- Opis bazy danych uzyskanych ze źródeł
- Opis sposobu analizy danych
- Informacja o faktycznym przebiegu badania
- Rozdział czwarty
- Przedstawienie wyników badania z odpowiedzią na pytania badawcze,
weryfikacją hipotez
- Dyskusja nad wynikami badania
- Wnioski z badania
- Podsumowanie, w którym poza skrótowym przedstawieniem najważniejszych
wyników należy opisać ograniczenia badania, perspektywy dalszych badań w
tym temacie, możliwości wykorzystania wyników w praktyce polityki
społecznej.
- Spisy tabel i wykresów (stworzone funkcją edytora dla zkładek w
tytułach elementów graficznych)
- Bibliografia (patrz dalej wskazówki dotyczące cytowań i bibliografii w
sekcji Kilka porad)
- Załączniki
Inne wymogi wobec prac. Powinna ona zawierać poza treściami zapisanymi
wyżej: praca licencjacka/magisterska powinna być poprawnie
zredagowana: minimalizacja błędów językowych, stylistycznych i
redakcyjnych poprzez uważną korektę.
Zaliczenie seminarium licencjackiego
- Zaliczenie pierwszego semestru następuje po przesłaniu pierwszych
dwóch rozdziałów pracy spełniających minimalne standardy merytoryczne,
redakcyjne i językowe
- Zaliczenie całości seminarium po przesłaniu całej pracy i po jej
zaakceptowaniu pod względem merytorycznym, redakcyjnym i językowym przez
promotora
Zaliczenie seminarium magisterskiego
- Zaliczenie pierwszego semestru następuje po przesłaniu pierwszych
dwóch rozdziałów pracy spełniających minimalne standardy merytoryczne,
redakcyjne i językowe
- Zaliczenie semestru drugiego seminarium po przesłaniu rozdziału
tzreciego (metodologia)
- Zaliczenie semestru trzeciego i całego seminarium - złożenie całej
pracy z rozdziałem czeartym po jej zaakceptowaniu pod względem
merytorycznym, redakcyjnym i językowym przez promotora
Kilka porad dotyczących technicznych aspektów pisania pracy
- Pracę należy pisać przede wszystkim własnymi słowami,
cytaty są dozwolone i powinny być w pracy, ale nie powinny one
zastępować własnych słów autora lub autorki pracy.
- Praca nie powinna zawierać żadnych plagiatów. Plagiat
to zdania, akapity czy większe fragmenty skopiowane z prac innych
autorów i umieszczone w pracy, ale bez cudzysłowów i bez przypisów.
Jeżeli opisujemy własnymi słowami, co inny autor napisał, to należy
zamieścić przypis do tego fragmentu. Jeżeli cytujemy dokładnie innego
autora, to należy jego zdania wziąć w cudzysłów i kursywę, żeby lepiej
było je widać w tekście. W razie cytowania swoich własnych tekstów, np.
pracy licencjackiej w pracy
- PRZYPISY
- Opcja zalecana. Należy zastosować dostępną w edytorze funkcję
cytowań, przypisów i tworzenia bibliografii w formacie APA. Można też
zastosować bardziej zaawansowany program do zarzadzania bibliografią
np. Mendely. Są również generatory bibliografii online.
- W razie odstąpienia od opcji zalecanej pozostaje manualne
wprowadzanie przypisów i bibliografii. W tym przypadku należy
postępować zgodnie z formatem APA. Jego liczne opisy są w sieci.
- W razie odrzucenia opcji zalecanej i drugiej mniej zalecanej
pozostaje jeszcze opcja trzecia, czyli manualne wprowadzanie przypisów
i bibliografii według formatu innego niż APA. W takim przypadku format
ten powinien być jasno określony i wszystkie przypisy i bibliografia
powinny być z nim zgodne, np.
- Cytowanie przypisów z innych autorów powinno być zaznaczone,
np. (Kowalski za: Nowak 2011). Cytowanie cytatów i przypisów nie jest
zalecane.
- Każda tabela powinna mieć co najmniej dwie kolumny i nagłówki tych
kolumn.
- Tytuł każdej tabeli i wykresu powinny być nad nimi i powinny
się zaczynać od słów "tabela" lub "wykres", a pod tabelami i wykresami
należy zamieścić pełną informację o źródle, nie stosuje się w
tym przypadku przypisu dolnego. Tytuły tabel i wykresów należy tworzyć
za pomocą zakładek i funkcji edytora, aby potem automatycznie stworzyć
spis wykresów i tabel. Jeżeli wykres lub tabela pochodzą z innego źródła
to nie jest to opracowanie własne (odtworzenie samodzielne tego samego
wykresu czy tabeli nie jest opracowaniem własnym, co dotyczy tylko
samodzielnie wymyślonych i stworzonych wykresów lub tabel), dlatego w
każdym takim przypadku należy zamieścić informację o źródle bez słów
"opracowanie własne".
- Podrozdziały w pracy nie powinny być wypełnione głównie wykresami, w
każdym punkcie powinien być akapit wprowadzający, akapity komentujące
to, co na wykresach i refleksja własna na ten temat.
- Formatowanie akapitów, odstępy między akapitami i wierszami w
akapitach, wcięcia, czcionki, style nagłówków powinny być ujednolicone
w całej pracy.
- Treść pracy powinna być podzielona na akapity, które są oddzielone
od siebie albo wcięciem z lewej albo odstępem międzyakapitowym.
- Praca powinna być napisana czcionką tego samego rodzaju z
ujednoliconym stylem (domyślny styl edytora).
- Każdy nagłówek rozdziału i podrozdziału powinien mieć ciągłą
punktację, np. podrozdział 3 w rozdziale 1 ma numer 1.3, a podrozdział
1 w rozdziale 3 ma numer.
Korzystanie z literatury
W pracy licencjackiej/magisterskiej przywołujemy głównie literaturę
naukową, czyli artykuły w czasopismach naukowych takich jak między innymi
Polityka Społeczna, Problemy Polityki Społecznej, Praca i Zabezpieczenie
Społeczne, a także książki naukowe. Inna literatura czy źródła może być
wykorzystana, gdy jest to uzasadnione przedmiotem badania.
Karta biblioteczna BUW
pozwala korzystać z zasobów cyfrowych, wśród których są czasopisma
naukowe i książki polskie i zagraniczne.
Zalecana literatura z zakresu metodologii badań społecznych
Bazy aktów prawnych
- Internetowy System Aktów Prawnych
(bezpłatna z wieloma informacjami o aktach prawnych oraz odesłaniem do
procesu legislacyjnego w Sejme, jest też kilka odpłatnych baz aktów
prawnych wygodniejszych w analizie zmian prawnych)
- Rządowe Centrum Legislacji
(projekty rządowe z uzasadnieniami, oceną skutków regulacji i opiniami
zebranymi w konsultacjach)
Bazy porównawczych infomacji o polityce społecznej w zakresie
pracy i zabezpieczenia społecznego
Bazy danych statystycznych wybór spośród wielu
Bazy danych pochodzące z badań polskich i międzynarodowych wybór
spośród wielu