POLITYKA SPOŁECZNA 2010/11

rszarf.ips.uw.edu.pl/psiks/ps_nor/
 

Prowadzący: dr hab. Ryszard Szarfenberg

Kontakt: r.szarfenberg@uw.edu.pl

Dyżury: piątki 16:45-17:45, IPS, pok. 110

 

Aktualności

--09.06.11

Wpisy na moim dyżurze 10. czerwca.

--09.06.11

Oceny zostały wpisane do USOS, w komentarzach dodatkowe informacje o braku drugiej pracy i/lub nieobecnościach do zaliczenia.

--12.05.11

Niestety za późno, ale do zajęć jutrzejszych proponuję moją prezentację o mieszkaniach i polityce mieszkaniowej.

--27.04.11

Do autorów prac wysłałem maile z informacją o mojej ocenie, czasem proszę o dodatkowe informacje, więc należy sprawdzić skrzynki. Ogólnie rzecz biorąc poziom prac był bardzo zróżnicowany, główny problem polegał na tym, że niektóre osoby nie potrafią jeszcze stosować stylu referującego, ani też przypisów.
Przypominam o obowiązku robienia notatek z lektur obowiązkowych. Notatki będą sprawdzane od przyszłych zajęć. Brak notatek lub ich słaba jakość (odbieganie od standardów zmieszczonych poniżej) będą miały wpływ na końcową ocenę.

--31.03.11

Dodałem wskazówki do robienia notatek z lektury obowiązkowej. Uzupełniłem lekturę obowiązkową do kolejnych tematów.

--04.03.11
Dodałem listę przykładowych tematów prac

--17.03.11

Dodałem cztery nowe przykładowe tematy prac, uzupełniłem lekturę obowiązkową do tematu nr 5

--18.03.11

Lektura obowiązkowa do tematu nr 6, 7

 

Tematyka zajęć

 

Część ogólna – podstawowe zagadnienia zasadnicze dla rozumienia i analizy polityki społecznej

1.      Definicje polityki społecznej i pojęć pokrewnych (polityka publiczna, polityka socjalna, państwo opiekuńcze, świadczenia społeczne)

a.       Lektura podstawowa (patrz niżej, w skrócie dalej LP) rozdział 1 (w skrócie dalej r.)

2.      Prawo a polityka społeczna - tworzenie i zmienianie prawa polityki społecznej oraz produkty legislacji (podstawy prawne)

a.       LP, r. 5, 10, 17

3.      Realizacja prawa w zakresie polityki społecznej: nakłady i koszty, instytucje (organizacja), produkty (świadczenia w kilku podstawowych formach)

a.       LP, r. 6

4.      Wyjaśnianie polityki społecznej – co i jak wpływa na politykę społeczną, na co i jak wpływa polityka społeczna, skutki polityki społecznej

a.       LP, r. 3

5.      Ocenianie polityki społecznej – najważniejsze kryteria oceny i ich zastosowania

a.       LP, r. 4, 7, 8

 

Część szczegółowa – regulacja, organizacja i świadczenia w wybranych dziedzinach polityki społecznej

6.      Regulacja rynku pracy – państwowa inspekcja pracy i zagadnienia związane z interwencją państwa w stosunki między zatrudniającymi i zatrudnianymi

a.       LP, r. 14, 25

7.      Usługi i instrumenty rynku pracy – system urzędów pracy wsparcie pieniężne i usługowe dla osób poszukujących pracy

a.       LP, r. 14, 25

8.   Ubezpieczenie społeczne – instytucje ubezpieczeń społecznych i obowiązkowe opłacanie składek na fundusze, z których następnie wypłacane są świadczenia ubezpieczeniowe, ubezpieczenia emerytalne (podeszły wiek), rentowe (niezdolność do pracy w wieku produkcyjnym), wypadkowe, macierzyńskie i chorobowe

a.      LP, r. 15, R. Szarfenberg, Ubezpieczenie

9.      Wspieranie rodziny i ochrona dzieci – świadczenia rodzinne i opiekuńcze, pomoc dla rodzin z problemami i działania na rzecz dobra dzieci

a.      LP, r. 12

10.  Pomoc i integracja społeczna – jednostki samorządu terytorialnego i system pomocy społecznej, świadczenia pieniężne, rzeczowe i usługowe z pomocy społecznej, a także z systemu integracji społecznej (reintegracja zawodowa i społeczna)

a.      LP, r. 21, 27, R. Szarfenberg, Pomoc

11.  Pomoc mieszkaniowa – ochrona lokatorów, mieszkania komunalne, socjalne, zastępcze, chronione, treningowe

a.      R. Szarfenberg, mieszkanie

12.  Opieka zdrowotna – Narodowy Fundusz Zdrowia, zakłady opieki zdrowotnej, świadczenia zdrowotne

a.      LP, r. 13

13.  Edukacja – system oświatowy i usługi edukacyjne

a.      LP, r. 16

14.  Ochrona środowiska – regulacja, samoregulacja i współczesne wyzwania

a.      R. Szarfenberg, Ochrona środowiska

15.  Przyszłość polityki społecznej

 

Literatura podstawowa

G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny red., Polityka społeczna, PWN, Warszawa 2007.

 

Polecane strony

www.ptps.org.pl

rszarf.ips.uw.edu.pl

 

Zasady zaliczenia

·         Obecność

·         ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

·         praca semestralna I (musi zostać przesłana do 15 kwietnia)

·         praca semestralna II (musi zostać przesłana do 29 maja)

Tematyka prac semestralnych z zakresu polityki społecznej do uzgodnienia z prowadzącym

 

Wymogi techniczne wobec prac

·         Praca powinna mieć stronę tytułową z tytułem, danymi autora lub autorów (włącznie z adresem e-mail) oraz datą. Pozostałe konieczne elementy na początku to spis treści, czyli praca powinna być podzielona na mniejsze części.

·         Struktura pracy: po wstępie lub wprowadzeniu następują kolejne zatytułowane i ponumerowane części w przemyślanej kolejności, a całość kończy się podsumowaniem z wnioskami.

·         Każde bezpośrednie lub pośrednie odwołanie się do innych tekstów (artykułów, dokumentów itp.) należy opatrywać dokładnymi przypisami dolnymi z opisem źródła i podaniem numeru strony, do której się odwołujemy. Fragmenty cudzych tekstów w pracy należy umieścić w cudzysłowach i ewentualnie dać kursywą, żeby się odróżniały od reszty tekstu. Wszelkie wykryte plagiaty (czyli cytaty bez cudzysłowów i dokładnych przypisów) będą dyskwalifikowały pracę.

·         W przypadku przytaczania cytatów, które zostały przytoczone przez kogoś innego podajemy ich autora oraz źródło, z którego zostały one przepisane, a nie wyłącznie pierwotne źródło, na które powołał się pierwszy cytujący.

·         Objętość pracy - 10-15 stron: Czcionka Times New Roman 12 pkt., odstęp między wierszami 1,5, marginesy 2,5 cm.

·         Prace należy przesyłać we właściwych terminach na adres r.szarfenberg@uw.edu.pl.

 

Przykładowe tematy prac

  1. Skandale w domach pomocy społecznej – opis przypadków i ich wpływu na prawo i praktykę pomocy społecznej
  2. Polityka miejska wobec bezdomnych psów i kotów – na przykładzie wybranego miasta i w kontekście ustawy o ochronie praw zwierząt
  3. Dyskusja wokół raportu Polska 2030 – model polaryzacyjno-dyfuzyjny i jego mocne i słabe strony
  4. Działania „Szalonego Wózkowicza” w Warszawie i ich efekty – czy Warszawa to miasto przyjazne do osób niepełnosprawnych
  5. Powodzie 2010 w Polsce - jakie problemy z polityką społeczną pokazały i jakie zmiany w związku z tym są planowane
  6. Buspasy w Warszawie – dlaczego zostały wprowadzone, jaką dyskusję wywołały i jaki to ma związek z polityka społeczną miasta?
  7. Dlaczego samorządy zamykają szkoły wbrew protestom mieszkańców? Jakie to będzie miało konsekwencje i dla kogo?
  8. Dyskusja o reformie OFE – argumentów zwolenników i przeciwników oraz ocena, kto ma rację?
  9. Skandal z „Rodziną Szwaków” i podobne – jakie wnioski dla polityki społecznej i rodzinnej?
  10. Czego chcą organizatorzy Manify 2011? Co oznacza hasło „Dość wyzysku! Wymawiamy służbę!”? Jakich reform polityki społecznej wymagałoby spełnienie tych postulatów?
  11. Dlaczego bezrobotni rodzice nie mogą oddawać dzieci do przedszkoli samorządowych? Jakie są tego konsekwencje i co z tym zrobić?
  12. Jakie skutki przyniesie przekształcenie szpitali w spółki prawa handlowego? Które skutki są dobre, a które złe i dla kogo?
  13. Co ma wspólnego społeczna odpowiedzialność biznesu (SOB) z polityka społeczną? Czy i jakie SOB może rozwiązać najważniejsze problemy polityki społecznej?
  14. Co zmieni w naszej polityce społecznej ratyfikowanie Zrewidowanej Europejskiej Karty Społecznej? Za i przeciw ratyfikacji
  15. Co zmieni w naszej polityce społecznej ratyfikowanie Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych? Za i przeciw ratyfikacji
  16. Dlaczego i na czym rząd PO-PSL będzie oszczędzał w 2011 roku? Jaki wpływ będzie to miało na politykę społeczną i problemy, które ma ona rozwiązywać?
  17. Kto i po co wprowadził becikowe do systemu świadczeń rodzinnych? Kto i dlaczego krytykuje to rozwiązanie i jak się ono zmieniało od czasu wprowadzenia?
  18. Jak to możliwe, że niektórzy pracownicy są ubodzy? Przyczyny i skutki zjawiska ubóstwa pracujących oraz zmiany polityki społecznej, które mogłyby zmniejszyć ten problem
  19. Co to jest spółdzielnia socjalna? Jak działa spółdzielnia socjalna na wybranym przykładzie
  20. Czy i dokąd eksmitować lokatorów, którzy zalegają z opłatami za czynsz? Osiedla kontenerowe – tanie i dobre rozwiązanie?
  21. Co to jest gentryfikacja? Jak rewitalizować zdegradowane obszary miejskie, żeby jej unikać?
  22. Prawo do miasta? Czy jest szanowane, chronione i realizowane? Kto i dlaczego się go domaga? Jakich zmian w polityce społecznej wymaga?
  23. Jak ułatwia się w Polsce łączenie ról rodzinnych i zawodowych? Co należy zmienić w polityce społecznej, aby więcej osób mogło te role z powodzeniem łączyć?
  24. Jak współpracują ze sobą powiatowe urzędy pracy i ośrodki pomocy społecznej? Dobre i mniej dobre przykłady. Co należałoby zmienić w polityce społecznej, aby aktywizacja zawodowa była w Polsce skuteczniejsza?
  25. Co to jest janosikowe? Na czym polega i po co zostało wprowadzone? Kto i dlaczego krytykuje to rozwiązanie i jakie proponuje reformy w tym względzie?
  26. Protesty lokatorskie w Warszawie i gdzie indziej - jakie postualaty zgłaszają lokatorzy i ich organizacje? Co i kto stoi na przeszkodzie ich realizacji?
  27. Czy zasiłki pogrzebowe w Polsce były najwyższe na świecie? Ile właściwie kosztowałby zwykły pogrzeb, gdyby nie zasiłki pogrzebowe? Ile kosztuje pogrzeb sprawiany przez gminę osobom bezdomnym? Co i komu może się stać po znacznym obniżeniu zasiłków pogrzebowych?
  28. Co w systemie podatkowym przeszkadza organizacjom pozarządowym w praktykowaniu dobroczynności i filantropii? Dlaczego tak trudno usunąć te bariery? Jakie argumenty ma Ministerstwo Finansów i czy są one przekonujące?
  29. Ustawa żłobkowa - czy i dlaczego samorządy chcą podnieść opłaty za miejsca w żłobkach?
  30. Dlaczego ludzie pracują na czarno, czyli dlaczego zatrudniający i zatrudniani sie na to zgadzają i jakie mogą być tego konsewkencje dla nich i dla społeczeństwa?

Wskazówki do robienia notatek z lektury obowiązkowej do zajęć

Uważnie czytamy tekst rozdziału, zwracając uwagę szczególnie na te fragmenty, które wydają się nam:

1.      interesujące z jakiegoś powodu (np. nowe, zaskakujące);

2.      trudne i niezrozumiałe (np. mimo uważnego przeczytania nie rozumiemy pojęcia lub dłuższego fragmentu);

3.      sprzeczne z naszymi własnymi poglądami (np. mamy poglądy liberalne, a przeczytany fragment wskazuje na to, że należy zwiększyć rolę państwa);

4.      ważne (w rozdziałach z podręcznika są pogrubienia i podsumowania, co jest ułatwieniem w identyfikowaniu ważnych elementów, ale niekoniecznie to co za ważne uznał autor pokrywa się z tym co za ważne uznaje czytelnik).

5.      znajome, ale zapomniane (już gdzieś słyszeliśmy lub czytaliśmy o tym, ale nie pamiętamy o co chodziło);

6.      nieaktualne (książka mogła powstać kilka lat temu, część informacji może być nieaktualna, np. wskaźniki dot. aktywności zawodowej z 2006 r. gdy mamy rok 2011)

 

W każdym z tych przypadków opatrujemy fragmenty tekstu kodem, np. I dla interesujących, T dla trudnych, S dla niezgodnych z naszymi poglądami, W dla ważnych, Z dla zapomnianych, NA dla nieaktualnych. Dodatkowo można wprowadzić stopniowalność, czyli na przykład wśród wyróżnionych interesujących fragmentów wskazać te, które są bardziej interesujące niż inne; wśród ważnych, te uznane za bardzo ważne itd.

Każdy rozdział w podręczniku kończą zadania i problemy do dyskusji, a więc po przeczytaniu rozdziału staramy się odpowiedzieć na te pytania. Odpowiedzi powinny być napisane własnymi słowami, czyli staramy się po przeczytaniu odpowiedzieć od razu na pytania, a następnie sprawdzić w tekście rozdziału, czy nasza odpowiedź jest pełna i prawidłowa.

Należy również wypisać pojęcia, które są dla czytelnika nowe z krótkim objaśnieniem własnymi słowami.

Jeżeli czytelnikowi nasunęły się w związku z tekstem jakieś bardziej generalne uwagi, pytania, to jest to bardzo cenne i również powinno zostać zapisane w notatkach.

 

Z powyższego wynika, że każde notatki powinny mieć następujące elementy

1.      Tytuł tekstu, do którego robimy notatki, oraz struktura tekstu, czyli wpisujemy w kolejności tytuły kolejnych punktów (w ten sposób autor uporządkował  swój tekst). Znając strukturę tekstu możemy się zastanowić dlaczego w takiej, a nie innej kolejności treści zostały przedstawione, należy zastanowić się, czy rozumiemy ten porządek (według jakiego klucza autor podzielił swój tekst).

2.      Zestawienie krótkich opisów fragmentów tekstu według powyższej klasyfikacji (co było w danym rozdziale interesujące, trudne, ważne, sprzeczne z poglądami czytelnika, zapomniane, nieaktualne), patrz przykładowa tabela poniżej.

3.      Odpowiedzi na zagadnienia i pytania, które znalazły się na końcu rozdziału.

4.      Spis nowych pojęć z wyjaśnieniami.

5.      Inne uwagi, refleksje, pytania w związku z tematem rozdziału lub jego fragmentami.

 

 

Numer strony

Krótki opis, tego co wydało się interesujące, trudne, sprzeczne z poglądami, ważne, zapomniane,

Interesujące

 

 

Trudne

 

 

 

 

 

Ważne

 

 

 

 

 

 

 

Sprzeczne

 

 

 

 

 

 

 

Zapomniane

 

 

Nieaktualne

 

[należy zdobyć informacje jak najbardziej aktualne]