POLITYKA SPOŁECZNA 2010/11
rszarf.ips.uw.edu.pl/psiks/ps_nor/
Prowadzący: dr hab. Ryszard Szarfenberg
Kontakt: r.szarfenberg@uw.edu.pl
Dyżury: piątki 16:45-17:45, IPS, pok. 110
Aktualności
--09.06.11
Wpisy na moim dyżurze 10. czerwca.
--09.06.11
Oceny zostały wpisane do USOS, w komentarzach dodatkowe informacje o braku drugiej pracy i/lub nieobecnościach do zaliczenia.
--12.05.11
Niestety za późno, ale do zajęć jutrzejszych proponuję moją prezentację o mieszkaniach i polityce mieszkaniowej.
--27.04.11
Do autorów prac wysłałem maile z informacją o mojej ocenie,
czasem proszę o dodatkowe informacje, więc należy sprawdzić skrzynki. Ogólnie
rzecz biorąc poziom prac był bardzo zróżnicowany, główny problem polegał na
tym, że niektóre osoby nie potrafią jeszcze stosować stylu referującego, ani
też przypisów.
Przypominam o obowiązku robienia notatek z lektur obowiązkowych. Notatki będą
sprawdzane od przyszłych zajęć. Brak notatek lub ich słaba jakość (odbieganie
od standardów zmieszczonych poniżej) będą miały wpływ na końcową ocenę.
--31.03.11
Dodałem wskazówki do robienia notatek z lektury obowiązkowej. Uzupełniłem lekturę obowiązkową do kolejnych tematów.
--04.03.11
Dodałem listę przykładowych tematów prac
--17.03.11
Dodałem cztery nowe przykładowe tematy prac, uzupełniłem lekturę obowiązkową do tematu nr 5
--18.03.11
Lektura obowiązkowa do tematu nr 6, 7
Tematyka zajęć
Część ogólna – podstawowe zagadnienia zasadnicze dla rozumienia i analizy polityki społecznej
1. Definicje polityki społecznej i pojęć pokrewnych (polityka publiczna, polityka socjalna, państwo opiekuńcze, świadczenia społeczne)
a. Lektura podstawowa (patrz niżej, w skrócie dalej LP) rozdział 1 (w skrócie dalej r.)
2. Prawo a polityka społeczna - tworzenie i zmienianie prawa polityki społecznej oraz produkty legislacji (podstawy prawne)
a. LP, r. 5, 10, 17
3. Realizacja prawa w zakresie polityki społecznej: nakłady i koszty, instytucje (organizacja), produkty (świadczenia w kilku podstawowych formach)
a. LP, r. 6
4. Wyjaśnianie polityki społecznej – co i jak wpływa na politykę społeczną, na co i jak wpływa polityka społeczna, skutki polityki społecznej
a. LP, r. 3
5. Ocenianie polityki społecznej – najważniejsze kryteria oceny i ich zastosowania
a. LP, r. 4, 7, 8
Część szczegółowa – regulacja, organizacja i świadczenia w wybranych dziedzinach polityki społecznej
6. Regulacja rynku pracy – państwowa inspekcja pracy i zagadnienia związane z interwencją państwa w stosunki między zatrudniającymi i zatrudnianymi
a. LP, r. 14, 25
7. Usługi i instrumenty rynku pracy – system urzędów pracy wsparcie pieniężne i usługowe dla osób poszukujących pracy
a. LP, r. 14, 25
8. Ubezpieczenie społeczne – instytucje ubezpieczeń społecznych i obowiązkowe opłacanie składek na fundusze, z których następnie wypłacane są świadczenia ubezpieczeniowe, ubezpieczenia emerytalne (podeszły wiek), rentowe (niezdolność do pracy w wieku produkcyjnym), wypadkowe, macierzyńskie i chorobowe
a. LP, r. 15, R. Szarfenberg, Ubezpieczenie
9. Wspieranie rodziny i ochrona dzieci – świadczenia rodzinne i opiekuńcze, pomoc dla rodzin z problemami i działania na rzecz dobra dzieci
a. LP, r. 12
10. Pomoc i integracja społeczna – jednostki samorządu terytorialnego i system pomocy społecznej, świadczenia pieniężne, rzeczowe i usługowe z pomocy społecznej, a także z systemu integracji społecznej (reintegracja zawodowa i społeczna)
a. LP, r. 21, 27, R. Szarfenberg, Pomoc
11. Pomoc mieszkaniowa – ochrona lokatorów, mieszkania komunalne, socjalne, zastępcze, chronione, treningowe
12. Opieka zdrowotna – Narodowy Fundusz Zdrowia, zakłady opieki zdrowotnej, świadczenia zdrowotne
a. LP, r. 13
13. Edukacja – system oświatowy i usługi edukacyjne
a. LP, r. 16
14. Ochrona środowiska – regulacja, samoregulacja i współczesne wyzwania
a. R. Szarfenberg, Ochrona środowiska
15. Przyszłość polityki społecznej
Literatura podstawowa
G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny red., Polityka społeczna, PWN, Warszawa 2007.
Polecane strony
rszarf.ips.uw.edu.pl
Zasady zaliczenia
· Obecność
· ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
· praca semestralna I (musi zostać przesłana do 15 kwietnia)
· praca semestralna II (musi zostać przesłana do 29 maja)
Tematyka prac semestralnych z zakresu polityki społecznej do uzgodnienia z prowadzącym
Wymogi techniczne wobec prac
· Praca powinna mieć stronę tytułową z tytułem, danymi autora lub autorów (włącznie z adresem e-mail) oraz datą. Pozostałe konieczne elementy na początku to spis treści, czyli praca powinna być podzielona na mniejsze części.
· Struktura pracy: po wstępie lub wprowadzeniu następują kolejne zatytułowane i ponumerowane części w przemyślanej kolejności, a całość kończy się podsumowaniem z wnioskami.
· Każde bezpośrednie lub pośrednie odwołanie się do innych tekstów (artykułów, dokumentów itp.) należy opatrywać dokładnymi przypisami dolnymi z opisem źródła i podaniem numeru strony, do której się odwołujemy. Fragmenty cudzych tekstów w pracy należy umieścić w cudzysłowach i ewentualnie dać kursywą, żeby się odróżniały od reszty tekstu. Wszelkie wykryte plagiaty (czyli cytaty bez cudzysłowów i dokładnych przypisów) będą dyskwalifikowały pracę.
· W przypadku przytaczania cytatów, które zostały przytoczone przez kogoś innego podajemy ich autora oraz źródło, z którego zostały one przepisane, a nie wyłącznie pierwotne źródło, na które powołał się pierwszy cytujący.
· Objętość pracy - 10-15 stron: Czcionka Times New Roman 12 pkt., odstęp między wierszami 1,5, marginesy 2,5 cm.
· Prace należy przesyłać we właściwych terminach na adres r.szarfenberg@uw.edu.pl.
Przykładowe tematy prac
Wskazówki do robienia
notatek z lektury obowiązkowej do zajęć
Uważnie czytamy tekst rozdziału, zwracając uwagę szczególnie
na te fragmenty, które wydają się nam:
1. interesujące
z jakiegoś powodu (np. nowe, zaskakujące);
2. trudne
i niezrozumiałe (np. mimo uważnego przeczytania nie rozumiemy pojęcia lub
dłuższego fragmentu);
3. sprzeczne
z naszymi własnymi poglądami (np. mamy poglądy liberalne, a przeczytany
fragment wskazuje na to, że należy zwiększyć rolę państwa);
4. ważne
(w rozdziałach z podręcznika są pogrubienia i podsumowania, co jest ułatwieniem
w identyfikowaniu ważnych elementów, ale niekoniecznie to co za ważne uznał
autor pokrywa się z tym co za ważne uznaje czytelnik).
5. znajome, ale zapomniane (już gdzieś słyszeliśmy lub czytaliśmy o tym, ale nie pamiętamy o co chodziło);
6. nieaktualne (książka mogła powstać kilka lat temu, część informacji może być nieaktualna, np. wskaźniki dot. aktywności zawodowej z 2006 r. gdy mamy rok 2011)
W każdym z tych przypadków opatrujemy fragmenty tekstu
kodem, np. I dla interesujących, T dla trudnych, S dla niezgodnych z naszymi
poglądami, W dla ważnych, Z dla zapomnianych, NA dla nieaktualnych. Dodatkowo
można wprowadzić stopniowalność, czyli na przykład wśród wyróżnionych
interesujących fragmentów wskazać te, które są bardziej interesujące niż inne;
wśród ważnych, te uznane za bardzo ważne itd.
Każdy rozdział w podręczniku kończą zadania i problemy do
dyskusji, a więc po przeczytaniu rozdziału staramy się odpowiedzieć na te
pytania. Odpowiedzi powinny być napisane własnymi słowami, czyli staramy się po
przeczytaniu odpowiedzieć od razu na pytania, a następnie sprawdzić w tekście
rozdziału, czy nasza odpowiedź jest pełna i prawidłowa.
Należy również wypisać pojęcia, które są dla czytelnika nowe
z krótkim objaśnieniem własnymi słowami.
Jeżeli czytelnikowi nasunęły się w związku z tekstem jakieś
bardziej generalne uwagi, pytania, to jest to bardzo cenne i również powinno
zostać zapisane w notatkach.
Z powyższego wynika,
że każde notatki powinny mieć następujące elementy
1. Tytuł
tekstu, do którego robimy notatki, oraz struktura tekstu, czyli wpisujemy w
kolejności tytuły kolejnych punktów (w ten sposób autor uporządkował swój tekst). Znając strukturę tekstu możemy
się zastanowić dlaczego w takiej, a nie innej kolejności treści zostały przedstawione,
należy zastanowić się, czy rozumiemy ten porządek (według jakiego klucza autor
podzielił swój tekst).
2. Zestawienie
krótkich opisów fragmentów tekstu według powyższej klasyfikacji (co było w
danym rozdziale interesujące, trudne, ważne, sprzeczne z poglądami czytelnika,
zapomniane, nieaktualne), patrz przykładowa tabela poniżej.
3. Odpowiedzi
na zagadnienia i pytania, które znalazły się na końcu rozdziału.
4. Spis
nowych pojęć z wyjaśnieniami.
5. Inne
uwagi, refleksje, pytania w związku z tematem rozdziału lub jego fragmentami.
|
Numer strony |
Krótki opis, tego co wydało się interesujące, trudne, sprzeczne z
poglądami, ważne, zapomniane, |
|
Interesujące |
|
|
|
Trudne |
|
|
|
Ważne |
|
|
|
Sprzeczne |
|
|
|
Zapomniane |
|
|
|
Nieaktualne |
|
[należy zdobyć informacje jak najbardziej aktualne] |