Uniwersytet Warszawski
Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych


KRYTYCZNE MYŚLENIE I SZTUKA ARGUMENTACJI

 

  

Informacja o przedmiocie i program

Prowadzący: dr hab. Ryszard Szarfenberg, prof. UW

Zajęcia prowadzone są stacjonarnie w dwóch grupach


Opis przedmiotu

Polityka społeczna jest tworzona, ustalana, implementowana i oceniana przez różnych interesariuszy, tworzących koalicje, które posługują się argumentami, aby przekonać do preferowanych rozwiązań problemów społecznych. W argumentach mogą być zastosowane sprawdzone naukowo dowody, opowieści ze złymi i dobrymi bohaterami, przysłowia, indywidualne doświadczenia i wiele innych środków przekonywania werbalnego i niewerbalnego. W dobie internetu i mediów społecznościowych upowszechniane są również argumenty pełne manipulacji, dezinformacji i innych nieuczciwych chwytów. Zajęcia mają uwrażliwić studentów na manipulację i dezinformację w argumentach stosowanych w dyskusjach o problemach społecznych i ich rozwiązaniach, czyli o polityce społecznej.

 

Efekty kształcenia i strategia ich osiągania

  1. Wiedza: studenci rozumieją, co to znaczy krytycznie myśleć i poprawnie argumentować
  2. Umiejętności: studenci potrafią krytycznie oceniać argumenty w debatach o polityce społecznej, stosować argumenty w tych debatach i odpowiadać na argumenty manipulacyjne i nieuczciwe
  3. Postawy: studenci zajmują postawę krytyczną wobec informacji o polityce społecznej, które są upowszechniane w różnych mediach 
  4. Strategia: studenci uczestniczą w debatach o polityce społecznej odgrywając role zwolenników, przeciwników i factcheckerów konkretnych rozwiązań problemów społecznych

 

Program warsztatów


  1. Wprowadzenie, czyli znaczenie krytycznego myślenia i argumentacji w polityce społecznej.
  2. Odpowiedzi na problem dezinformacji - factchecking i polityka przeciw dezinformacji
  3. Argumentacja niemerytoryczna: erystyka i sofizmaty
  4. Argumentacja merytoryczna - przykład dyskusji o wprowadzeniu zakazu importu ropy i gazu z Rosji oraz zakazu handlu w niedziele i święta
  5. Format merytorycznej dyskusji – wprowadzenie do debat
  6. Przygotowanie do debat z wykorzystaniem AI
  7. Zajęcia 7-14 - debaty merytoryczne z udziałem studentów dotyczące konkretnych decyzji w polityce społecznej (harnomogram debat).
  8. Podsumowanie.

 

Zasady dotyczące zaliczenia przedmiotu

 

Literatura ogólna