SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU
- strona dla studentów
rszarf.ips.uw.edu.pl/csr/
PROGRAM |
CO NOWEGO?
Prowadzący: dr hab. Ryszard Szarfenberg -
www,
e-mail
Dyżury: czwartki 13:00-14:30, Instytut Polityki Społecznej, ul. Nowy Świat
67, pok. 110.
Tematyka zajęć
- Panorama etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu - kto i za co
jest / powinien być odpowiedzialny w gospodarce rynkowej?
- Wdrażanie etyki i społecznej odpowiedzialności do praktyki
organizacji różnych typów - jak być społecznie odpowiedzialną
organizacją w dzisiejszych czasach?
- Przyszłość jest niepewna - jakie są możliwe scenariusze rozwoju
etycznej i społecznie odpowiedzialnej działalności w Polsce?
Literatura
-
Paulina Roszkowska "Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze,
konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność", Difin, 2011.
-
Iwona Kuraszko "Nowa komunikacja społeczna wyzwaniem odpowiedzialnego
biznesu", Difin, Warszawa 2010.
-
Mirosława Rybak "Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność
przedsiębiorstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
-
Adriana Paliwoda-Matiolańska "Odpowiedzialność społeczna w procesie
zarządzania przedsiębiorstwem", Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.
-
Anna Lewicka-Strzałecka "Odpowiedzialność moralna w życiu
gospodarczym", Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2006.
-
Tomasz Gasiński, Grzegorz Piskalski, "Zrównoważony biznes. Podręcznik dla
małych i średnich przedsiębiorstw", Ministerstwo Gospodarki, Warszawa
2009.
-
Bolesław Rok i in. "Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce. Wstępna
analiza", Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa 2007.
-
Phillip Kotler i in., "Marketing 3.0. Dobry produkt? Zadowolony klient?
Spełniony Człowiek!", MT Biznes, Warszawa 2010. Książka w oryginale
miała podtytuł: "od produktów, przez klientów, do ludzkiego ducha"
(From Products to Customers to the Human Spirit).
Artykuły, raporty, przewodniki
- Bolesław Rok,
"Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie" (2004), m.in.
kalendarium CSR w UE do połowy 2004 r.
-
Izabela Kwiatkowska, "Społecznie odpowiedzialne inwestowanie" (2010),
"Chodzi o to, aby inwestorzy obrali szerszą perspektywę podczas selekcji
spółek, uwzględniając jakościowe czynniki, takie jak ochrona środowiska,
relacje spółki z interesariuszami oraz ład korporacyjny (ang.
Environment, Social, Governance – ESG) podczas analiz".
- Iwona
Kuraszko i in. "CSR w firmie – zysk dzięki odpowiedzialności"
(2007), "Zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością biznesu w Polsce
rośnie jednak bardzo szybko. To już przestała być kolejna ciekawostka z
bardziej rozwiniętego świata".
-
Łukasz Makuch, Instytucje rynku CSR w Polsce 2010, Przewodnik po kluczowych organizacjach, mediach oraz inicjatywach promujących i edukujących w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Polsce,
"W niniejszym opracowaniu pragnę przedstawić w skrócie kluczowe
instytucje rynku CSR w Polsce. Na potrzeby publikacji przyjmuję bardzo
szeroką definicję instytucji rozumianych jako wszelkie podmioty i
organizacje zajmujące się promocją i edukacją w zakresie CSR".
-
Rozmowy o dobrym biznesie.
Spotkania z polskimi przedsiębiorcami, (2006) "Czy w Polsce można
być dumnym, że się jest przedsiębiorcą? Jak osiągnąć sukces w biznesie
zaczynając od przysłowiowego „zera”? Jak stworzyć i rozwijać
odpowiedzialną i dochodową firmę? Co na ten temat mówią ci, którym się
udało?"
-
Katarzyna Boczkowska, Szkolenie z zasad auditowania oraz wymagań normy
PN-N-18001, "W poszukiwaniu nowych, efektywniejszych metod
zarządzania bezpieczeństwem należy porzucić tradycyjne podejście. W
nowoczesnym – systemowym podejściu do zarządzania bhp następują zatem
zasadnicze zmiany w stosunku do tradycyjnego rozumienia tego problemu"
Wyniki badań na temat CSR w Polsce
-
N. Ćwik, "Odpowiedzialny łańcuch dostaw", Forum Odpowiedzialnego
Biznesu, 2010.
-
Marta Kudrewicz i inni "Prezentacja wyników badania świadomości CSR: badanie ogólnopolskie",
Koalicja na Rzecz Odpowiedzialnego Biznesu, 1 grudnia 2010.
-
Hanna Uhl "Wyniki badań wśród interesariuszy. Badania jakościowe",
Koalicja na Rzecz Odpowiedzialnego Biznesu, 1 grudnia 2010.
-
Marta Kudrewicz i inni "Prezentacja wyników badania świadomości CSR: badanie wśród pracowników (na przykładzie branży teleinformatycznej)",
Koalicja na Rzecz Odpowiedzialnego Biznesu, 1 grudnia 2010.
-
Wiarygodność działań odpowiedzialnego biznesu największych firm w Polsce.
Wyniki rankingu CSR 24/7, Braun & Partners Polska i PKPP Lewiatan, 8
kwietnia 2009.
- Co PRowcy
myślą o CSR? Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Polskie Stowarzyszenie
Public Relations, listopad 2006.
-
Menedżerowie/Menedżerki 500 Lider/Liderka CSR, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, grudzień
2010.
-
Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza - postawy - praktyka,
Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bank Światowy, Akademia Rozwoju
Filantropii, październik 2003.
-
Adam Karbowski i inni, Raport z badania „CSR oczami studentów”,
Studenckie Koło Naukowe Zrównoważonego Rozwoju „oikos” przy Katedrze
Geografii Ekonomicznej SGH, 2006.
Dokumenty organizacji międzynarodowych
Wywiady, seminaria
Zalecane strony
-
Global Reporting Initiative - "Raportowanie kwestii zrównoważonego
rozwoju polega na mierzeniu, ujawnianiu oraz ponoszeniu
odpowiedzialności względem wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy za
wyniki i wydajność w zakresie adresowania tych kwestii".
- Global Compact Network
Polska - "Global Compact to inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ,
Kofi Annana, stanowiąca wezwanie skierowane do biznesu, aby w swojej
działalności kierował się 10 podstawowymi zasadami z zakresu praw
człowieka, praw pracowniczych, ochrony środowiska i przeciwdziałania
korupcji".
- CSRinfo - platforma
komunikacyjno-edukacyjnej poświęcona społecznej odpowiedzialności
biznesu (corporate social responsibility) i zrównoważonemu rozwojowi.
- Projekt Koalicja na rzecz
odpowiedzialnego biznesu - "Głównym celem projektu Koalicja na rzecz
odpowiedzialnego biznesu jest wsparcie wdrażania przez przedsiębiorców
strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Cel ten
realizowany jest przez upowszechnianie modeli i standardów CSR,
przekazanie wiedzy i narzędzi niezbędnych do zainicjowania tego procesu,
upowszechnienie Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu (kanonu dobrych
praktyk). Ponadto, projekt zwiększy wiedzę i świadomość pracowników firm
na temat CSR".
- Centrum Etyki Biznesu - powstało w
1999 r. "Ośrodek badań i studiów na rzecz rozwoju etyki biznesu w
Polsce. Miejsce spotkania liderów biznesu i świata akademickiego, którym
zależy na promowaniu etyki życia gospodarczego jako warunku uprawiania
tyleż skutecznego, co społecznie odpowiedzialnego biznesu".
- Forum Odpowiedzialnego
Biznesu - organizacja powstała w 2000 r. "Forum Odpowiedzialnego
Biznesu jest najstarszą i największą organizacją pozarządową w Polsce,
która zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu w
kompleksowy sposób".
- Konkursu Raporty Społeczne
2010 - w bibliotece raportów dostępne są dokumenty nadesłane przez
firmy na cztery edycje konkursu 2007-2010.
- Odpowiedzialne
Inwestowanie - "Portal jest pierwszym w Polsce serwisem na temat
odpowiedzialnego inwestowania i ma na celu szeroką edukację i promocję
koncepcji odpowiedzialnego inwestowania przede wszystkim wśród
zarządzających funduszami (inwestycyjnymi i emerytalnymi) oraz
aktywami".
- Konkurs Lodołamacze
organizowany przez Polską Organizacje Pracodawców Osób Niepełnosprawnych
- "Ideą konkursu Lodołamacze jest nagradzanie firm, przedsiębiorców i
osób prywatnych wybitnie angażujących się w rozwiązywanie problemów osób
niepełnosprawnych, tworzących nowe i coraz lepszej jakości miejsca pracy
oraz dostrzegających sens i konieczność ich aktywizacji zawodowej".
Konkurs miał pierwszą edycję w 2006 r. od tego czasu organizowany jest
co roku.
In English
Standards
Guides
Research
Papers etc.
Other web pages
- CSR International -
portal promujący ideę CSR 2.0, oparty jest on na filozofii web 2.0, ale
nie należy tej idei mylić z wykorzystaniem w CSR 1.0 narzędzi web 2.0
czyli FB itp.
Przypadki do przemyślenia w kontekście CSR
Orzeczenie l’Agence française de sécurité sanitaire des aliments z 2004 r. w sprawie
Lactobacillus casei DN-114 001 i
komentarz na stronie pro-test.
Orzeczenie The Advertising Standards Authority w UK zakazujące reklamy
mówiącej, że Actimel chroni dzieci przed chorobami.
Sprawa firmy
Dannon w USA - orzeczenie i inne dokumenty Federal Trade Commission oraz
reakcja polskiego Danone.
Orzeczenie
European Food Safety Agency dotyczące napoju mlecznego Actimel zawierającego
Lactobacillus casei (Lc) DN-114 001. Reklamy Actimela w Polsce mówiące o
"odporności":
"...pomaga wzmacniać naturalną odporność",
"... zacznij wzmacniać swoją odporność",
"...pomaga wzmacniać naturalną odporność",
"...zacznij wzmacniać
swoją odporność",
"...może zwiększać aktywność specyficznych komórek odpornościowych nawet o
25%" (główną rola: Andrzej Zieliński, serialowy doktor Pawica ze
szpitala w Leśnej Górze, serial "Na dobre i na złe"), trzy
reklamy dla dzieci ze słowem "odporność".
Raport CSR Danone 2006-2009: "Korzystne działanie naszych produktów
funkcjonalnych (.... Actimel) jest potwierdzone licznymi badaniami
naukowymi, a ich wyniki są publikowane w renomowanych czasopismach
medycznych i żywieniowych. Bogata dokumentacja naukowa dotycząca naszych
produktów funkcjonalnych jest elementem wyróżniającym nas na rynku spośród
innych producentów żywności. Nasi konsumenci mogą być pewni, że otrzymują
dokładne i zawsze zgodne z prawdą informacje dotyczące właściwości produktu,
jego składu, ilości, trwałości, źródła pochodzenia czy metod produkcji, a
także tego, że funkcjonalne produkty Danone’a posiadają przypisywane im
właściwości zdrowotne".
Zasady zaliczenia
- Aktywność na zajęciach
- Praca na temat związany z teorią i/lub praktyką CSR, zalecane
tematy: 1) strategia CSR i pięcioletni plan jej realizacji dla wybranej
firmy, bądź innej organizacji, działającej w konkretnej lokalizacji,
która jeszcze takiej strategii nie posiada; 2) analiza i rekomendacje
dla wybranej firmy, bądź innej organizacji, która już przyjęła strategię
CSR i stara się ją realizować (na podstawie jej raportu o CSR); 3) Jak upowszechniać CSR wśród podmiotów
gospodarczych i nie tylko - zalecenia dla polityki publicznej w Polsce
na podstawie analizy silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń CSR.
Wymogi formalne wobec prac semestralnych (muszą być
spełnione bez wyjątku)
- Praca nie powinna być wyłącznie streszczaniem cudzych poglądów i
referowaniem innych tekstów, autor
powinien też zajmować własne stanowiska i wyrażać własne oceny.
- Praca powinna mieć stronę tytułową z tytułem, danymi autora (włącznie z
adresem e-mail) oraz datą. Pozostałe konieczne elementy na początku to
spis treści, czyli praca powinna być podzielona na mniejsze części.
- Struktura pracy: po wstępie lub wprowadzeniu, w którym można opisywać motywy
wyboru tematu, cele pracy i pytania lub problemy, na jakie autor chce w
niej odpowiedzieć, uzasadnienie struktury pracy, następują kolejne zatytułowane i ponumerowane części
w przemyślanej kolejności, a całość kończy się podsumowaniem z wnioskami.
- Każde bezpośrednie lub pośrednie odwołanie się do innych
tekstów należy opatrywać dokładnymi przypisami dolnymi z podaniem numeru
strony, do której się odwołujemy. Fragmenty cudzych tekstów w pracy
należy umieścić w cudzysłowach i ewentualnie dać kursywą, żeby się
odróżniały od reszty tekstu.
- W przypadku przytaczania cytatów, które
zostały przytoczone przez kogoś innego podajemy ich autora oraz źródło,
z którego zostały one przepisane lub skopiowane, a nie wyłącznie pierwotne źródło, na
które powołał się pierwszy cytujący.
- Objętość pracy powinna
mieć 10-15 stron. Czcionka Times New Roman 12 pkt., odstęp między wierszami
1,5, marginesy 2,5 cm.